گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده که کارنامه آن در سطح شهر تهران قابل مشاهده است . از مهمترین و بزرگترین پروژه های این مجموعه می‌توان بازسازی و نوسازی کاخ سعدآباد ، همکاری در اجرای پروژه پل طبیعت تهران ، کاشی کاری برج پارسپالاد تهران ، سنگ کاری نمای برج وسنه تهران و مشارکت در بیش از 130 ابر پروژه دیگر که به صورت تفصیلی در سایت قابل مشاهده و ارزیابی خواهند بود .

بایگانی

بازسازی ساختمان و شروع به کار

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ق.ظ

انواع روش های برنامه ریزی

آنچه در این میان بسیار مهم است، داشتن برنامه و انجام برنامه ریزی برای اجرای کارها و بازسازی ساختمان است.برنامه ریزی یا به عبارت دیگر برنامه زمانبندی فرآیندی ای که دید و بینش لازم را به مدیر میدهد که هریک از عملیاتهای اجرایی(بازسازی ساختمان-کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…) نیاز به چه مقدار زمان داشته و در هر زمان نیاز به چه مقدار هزینه ،نیروی انسانی(کاشی کار-سنگ کار-بنای ساختمان و…) ،مصالح و ماشین آلات دارد.

بنابراین با داشتن برنامه زمانبندی ، کلیه فعالیت ها مشخص و مقادر هرکدام از  عوامل چهارگانه دیگر نیز قابل مشاهده و آنالیز و استخراج خواهد بود.اما اگر مدیری فاقد برنامه باشد،حتی اگر کلیه عوامل فوق نیز در اختیار او باشند، نمی تواند به درستی از آن ها استفاده نماید.زیرا زمان و نحواه استفاده مقادیرآن را نمی داند.بنابراین منابع مالی و نیروی انسانی(کاشی کار-سنگ کارو…) و مصالح و تجهیزات هدر رفته و از ظرفیت های آنها به درستی بهره برداری نمی گردد.

اصولا هر پروژه ای تشکیل شده از  یکسری فعالیت ها و اقدامات، در تعریف پروژه گفته شده است که پروژه مجموعه ای از فعالیت هاست برای دستیابی به هدفی خاص در تاریخ معین انجام می­گیرند.به عبارت دیگر پروژه ها شامل فعالیت های هستند که باید در تاریخ های معین  با هزینه های مشخص و کیفیتی تعیین شده اجرا شوند.

از این رو مدیر با داشتن برنامه صحیح و اجرائی می تواند پروژه را به درستی هدایت نموده  ودر زمان مقرر و با کیفیتی مشخص  آن را به اتمام برساند.به این منظور از انواع روش ها برای تهیه برنامه زمان بندی یا در اصطلاح  ((برنامه های کنترل پروژه)) می توان استفاده نمود.کنترل پروژه مربوط به برنامه ریزی، کنترل و مدیریت زمان، منابع و هزینه فعالیتهای یک پروژه است که در میان آنها ((زمان)) از اهمیت بیشتری برخوردار است.اصطلاح برنامه یا  plan که از مباحث معماری وارد فضاهای مدیریت پروژه شده است،به معنی نما یا نقشه است.این اصطلاح در مدیریت به این معنی است که چه کاری و با چه هدفی ، در چه زمانی، کی، کجا و چطور صورت گرفته است.

روش های زیادی برای برنامه ریزی وجود دارد که برخی از این روش ها ، روش های برنامه ریزی سازمانی است مثل برنامه ریزی استرانژیک یا راهبردی و برنامه ریزی توسعه و …، برنامه ریزی براساس هدف ها و مسائلی مشخص هستند که این نوع برنامه ها در دسته ی برنامه ریزی اجرائی ، عملیاتی و پروژه ای قراردارد که هرکدام ساختارهای مشخصی دارند.

معمولا در همه روش ها وقتی برنامه ها از جنس پروژه های عملیاتی یا اجرائی میشوند،شکل برنامه بصورت تصویری در قالب روش های نمودار گانت ، نمودار پرت و نمودار CPM و … قرار میگیرند.اینک به برخی از آنها اشاره می گردد:

روش های ۶W & H

اولین روش در برنامه ریزی تصویری که می توان به آن اشاره کرد مستقیماً برگرفته از تعاریف برنامه ریزی است.این روش یکی از ساده ترین روش های برنامه ریزی است که با پیش بینی نکات کلیدی برنامه،کلیت آن مشخص می گردد و پاسخگویی سریع به عوامل تشکیل دهنده یک برنامه است.البته این روش با عنوان ۵W & H شاید معروفتر باشد.

نمودار گانت

این روش نزدیک به یک قرن است که در پروژه ها استفاده می شود و اولین بار توسط ((هنری گانت)) ابداع شد.در این نمودار ستونی زمان در محور افقی و فعالیت ها در محور عمودی جای دارد.این روش سه امکان مناسب را در اختیار قرار می دهد.

اولین امکان:برآورد زمان کل پروژه از طریق تخمین زمان فعالیت های  تعریف کننده (مثل بازسازی ساختمان-کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…)است.

دومین امکان:که می توان به جدول اضافه کرد ، تخمین منابع، هزینه ها و افراد مرتبط در پروژه بر مبنای هر فعالیت است.اما با تمام مزایایی که این روش داردیکی از ایرادات مهم آن نبود رابطه بین فعالیتهاست و به همین دلیل مرحله بندی و کنترل پیشرفت کار در آن به قدری دشوار است. چرا که فعالیت های هرکدام بصورت جدا تعریف می شودو در مسیر زمانی خود حرکت می کند.(فعالیت های بازسازی ساختمان عبارتند از نازک کاری که خود شامل کاشی کاری ساختمانسنگ کاری ساختمان و… می باشد.)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی