گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده که کارنامه آن در سطح شهر تهران قابل مشاهده است . از مهمترین و بزرگترین پروژه های این مجموعه می‌توان بازسازی و نوسازی کاخ سعدآباد ، همکاری در اجرای پروژه پل طبیعت تهران ، کاشی کاری برج پارسپالاد تهران ، سنگ کاری نمای برج وسنه تهران و مشارکت در بیش از 130 ابر پروژه دیگر که به صورت تفصیلی در سایت قابل مشاهده و ارزیابی خواهند بود .

بایگانی

بازسازی ساختمان وانواع آزمایش های مکانیک خاک

چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹ ق.ظ

بازسازی ساختمان وانواع آزمایش های مکانیک خاک

خاک ها دارای رفتار پیچیده و متفاوتی در شرایط متفاوت هستند.نحوه تشکیل خاک در شرایط مختلف و مناطق مختلف زمین همچنین عواملی مانند میزان رطوبت ، دانه بندی، میزان نفوذپذیری و… بر نقاومت ان تاثیر داشته و اهمیت انجام آزمایشات خاک را در هر نقطه از زمین بیش از پیش آشکار میکند.ممکن است مقاومت بستر خاک در نقطه ای با نقطه هم جوار آن کاملا متفاوت باشد لذا آزمایشات مکانیک خاک و تعیین رفتار باید برای احداث هر بنایی و بنایی ساختمان،بازسازی ساختمان با دقت خاصی صورت پذیرد تا پس از سالها ارزش بازسازی ساختمان را دارا باشد.

به منظور شناخت زمین و مقاومت مجاز خاک (با توجه به درجه اهمیت ساختمان) می توان از یک سری آزمایشات استفاده نمود تا به وسیله آن ها به نوع خاک، دانه بندی و مقاومت آن (رفتار خاک) برد.این آزمایشات به دو روش:

دستی

آزمایشگاهی

انجام می شوند.که روش دستگاهی و آزمایشگاهی آن دقیق تر و صحیح تر است.برخی از آزمایشات به روش دستگاهی و آزمایشگاهی عبارتست از:

۱-آزمایش دانه بندی: هدف تعیین میزان ریزدانه ها و درشت دانه ها در خاک حین بنایی ساختمان است.

۲-آزمایش حدود آتربرگ(تعییین حد روانی و حد خمیری) : هدف تعیین میزان روانی و خمیری خاک  در مجاورت رطوبت در کاشی کاری ساختمان است.

۳-آزمایش تعیین درصد رطوبت خاک: هدف مشخص کردن درصد رطوبت خاک در بازسازی ساختمان است.

۴-آزمایش تراکم: هدف مشخص کردن میزان تراکم پذیری خاک

۵-آزمایش تعیین مقاومت برشی خاک: هدف تعیین میزان مقاومت نسبی خاک در برابر نیرو

۶-آزمایش دانسیته خاک: هدف به دست آوردن وزن مخصوص خاک در حالت طبیعی

بدیهی است با توجه به طراحی نوع سازه ، برخی یا همه آزمایشات مکانیک خاک الزامی خواهد بود.

انوع اسکلت های ساختمانی

اصولا به هرچیزی که توسط انسان ساخته می شود و دارای اجزای باربر و غیر باربراست می توان ساختمان گفت.از این رو تک بنا(ساختمان) پل، سد، راه، مخازن، سیلوها، پارکینگ ها و می توانند ساختمان محسوب می شوند.اما دراین فصل منظور از ساختمان  معنای رایج ان یعنی بنایی در یک یا چند طبقه مورد نظر می باشد که به اختصار به انواع رایج سازه های ساختمانی اشاره می شود.پیش از وارد شدن به بررسی انواع سازه های ساختمانی بهتر است مفهوم سازه در بازسازی ساختمان مشخص گردد.

مفهوم سازه

اصولا سازه یک ساختمان عبارتست از یک عضو یا مجموعه  ای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو در بنایی ساختمان به کار می روند.بنابراین سازه یک ساختمان باید بتواند دو وظیفه اصلی را به خوبی انجام دهد. در غیراین صورت نمی وان به آن سازه گفت.این دو وظیفه مهم عبارتند از :

الف-ظرفیت باربری و تحمل نیرو

ب-انتقال نیرو

سازه های ساختمانی با اعضای افقی ،عمودی و مایل هستند که با طراحی و محاسبه صحیح می توانند نیروها را (اعم از فشاری- کششی- خمشی و …) تحمل نموده و از تغییر شکل آن ها جلوگیری نماید.اما آنچه در انتقال نیرو مهم است نوع و نحوه اتصالات اعضا به یکدیگر می باشد.اگر در سازه ای تحمل نیرو توسط اجزا به خوبی صورت گیرد اما انتقال نیرو که باید از طریق اتصالات انجام شود در بازسازی ساختمان به خوبی طراحی و محاسبه و اجرا نشود ساختمان با عدم ایستایی مواجه می شود و فرو خواهد ریخت.از این رو این دو عامل مکمل یکدیگر بوده و باعث ایجاد ایستایی در سازه می شوند.

انواع سازه های ساختمانی

ساختمان ها را باتوجه به نوع مصالح مصرفی(کاشی کاری ساختمان- بنایی ساختمان -سنگ کاری ساختمان و…) در اسکلت (اجزا باربر) آن ها می توان به انواع زیر تقسیم نمود:

سازه های بتنی:

ساختمانهای اسکلت بتنی ساختمانهایی هستند که اجزا اصلی باربر آن ها از بتن مسلح(بتن و میلگرد) تشکیل شده است.اجزا اصلی در این سازه ها عبارتند از تیرها ، ستون ها پی ها سقف ها و دیوارهای برشی(کاشی کاری ساختمان و…).

به منظور اجرای ساختمان های بتنی باید اجزای تشکیل دهنده بتن(ترکیب آب – سیمان-شن۰ماسه) را به درستی محاسبه مخلوط و حمل و در نهایت تحت شرایطی ریخته و سپس ازآن توسط کاشی کاری ساختمان محافظت نمود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی