گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده که کارنامه آن در سطح شهر تهران قابل مشاهده است . از مهمترین و بزرگترین پروژه های این مجموعه می‌توان بازسازی و نوسازی کاخ سعدآباد ، همکاری در اجرای پروژه پل طبیعت تهران ، کاشی کاری برج پارسپالاد تهران ، سنگ کاری نمای برج وسنه تهران و مشارکت در بیش از 130 ابر پروژه دیگر که به صورت تفصیلی در سایت قابل مشاهده و ارزیابی خواهند بود .

بایگانی

۱۹ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

بازسازی ساختمان و آخرین نکات ایمنی

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷ ق.ظ

طناب ایمنی

یکی دیگر از وسایل ایمنی شخصی در بازسازی ساختمان ، طناب ایمنی است.طناب ایمنی  جهت استفاده از سنگ کار ساختمان ، کاشی کاری ساختمان و سنگ کار ساختمان …از کنف پرلون و یا تسمه چرمی ساخته شده است.طناب و متعلقات آن باید بار استاتیکی ۱۶۰۰ کیلوگرم را تحمل کند.قطر طناب کنفی باید حداقل ۱۶ میلی متر و نوع پرلون آن حداقل۱۲ میلی متر باشد.در صورتیکه از چرم استفاده شود حد اقل عرض ۳۶ و حداقل ضخامت آن ضخامت ۶ میلی متر و جنس آن باید کاملا مرغوب و بدون ترک باشد.طول طناب ها باید حداکثر ۴۰/۱ متر باشد ونباید آنها را با گره زدن کوتاهتر کرد.برای کوتاه کردن از حلقه هایی که به کمربند متصل شده است استفاده میشود.یک سر طناب به کمربند متصل و سر دیگر آن به یک کارابین(قلاب)وصل میشود.

کارابین در بازسازی ساختمان  باید در مقابل نیروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی هیچگونه تغییر شکل ندهد.کمربند ایمنی از جنس پرلون و طناب ایمنی کنفی و قسمتهای مختلف کمربند ایمنی و تسمه چرمی دیده می شوند.بنابراین رعایت نکات ایمنی در کارگاههای ساختمانی اولین و مهمترین اصل در عملیات اجرایی می باشد.

کمکهای اولیه

دریک کارگاه ساختمانی فعال علی رغم رعابت مسائل ایمنی بازهم امکان داردحوادث پیش بینی نشده ای بروز دهد.که باعث مجروح و مصدوم شدن افراد شود.در بسیاری از این موارد کمک فوری و صحیح می تواند از پیشرفت جراحت بکاهد و باعث نجات جان نیروهای انسانی در کارگاه بشود.با توجه به مطالب فوق لزوم فراگیری کمکهای اولیه بار ی هر فرد به خصوص برای تکنسین ساختمان  با توجه به مسئولیتش در کارگاه مشخص می شود.

به طور کلی برای رسیدن به نتیجه مطلوب شخص کمک کننده به مجروح باید با آرامش و اعتماد بنفس کامل عمل نماید.رعایت بهداشت هنگام کمک بسیار مهم است.زیرا عدم رعایت آن خطر عفونت زخم را به همراه دارد.نکته مهم این است که کمک کننده نباید خود را به جای پزشک تصور نماید.او تا حدودی که مجاز است می تواند به مصدوم کمک برساند.و آخرین وظیفه اش رساندن مصدوم به پزشک است.

از سوی دیگر جعبه کمک های اولیه یکی از  وسایل و لوازمی است که باید در هرخانه و کارگاهی وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم بتوان قبل از رسیدن به پزشک یا بیمارستان از آن استفاده نمود.

وسایل و داروهای اولیه مورد نیاز در کارگاه عبارتند از:نوار چسب(لاکوپلاست)- چسب زخم (تنسو پلاست)- تنزیب(گاز برای پانسمان زخم) تنزیب سوختگی- پنبه هیدروفیل-باند نوار کش دار- نوار شریان بند پلاستیکی-پارچه های کتان سه گوش- تخته شکسته بندی- پنس و قیچی- آب اکسیژنه- ماده ضد عفونی کننده مثل بتادین-آمونیاک-قطره یا قرص قلب و قرص مسکن.

برخی از حوادث رایجی که ممکن است برای افراد شاغل در بازسازی ساختمان و در کارگاه های ساختمانی برای نیروی کار(کاشی کاری ساختمان ، سنگ کار ساختمان و …) اتفاق بیفتد عبارتند از:

بریدگی، شکستگی، دررفتگی، سوزش چشم، برق گرفتگی، برق زدگی، آفتاب زدگی، گرمازدگی، سرمازدگی، مسمومیت با غذا و …

هریک از موارد فوق دارای علائم خاصی بوده که با توجه به علائم مربوطه درمان ابتدایی و کمکهای اولیه به فرد حادثه دیده باید انجام شود.اما باز هم باید دانست که درمان اصلی باید توسط پزشک صورت پذیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۷
علی مومنی

بازسازی ساختمان و انواع خاک

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۶ ق.ظ

انواع خاک ها و آزمایش های مکانیک خاک

مطالعه و شناخت زمین

زمین عاملی است که ساخت هر سازه ای الزاما بر روی آن انجام میگیرد(بازسازی ساختمان-بنایی ساختمان-کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…).بنابراین باید ویژگی های مرتبط با هر پروژه ای را متناسب با آن تامین نماید.شناخت و مطالعه زمین از ۲ جهت حائز اهمیت است:

۱-از نظر مقاومت زمین(خاک):احداث هربنا و سازه ای باید بر روی خاک صورت گیرد.لذا مطالعه، شناخت و آشنایی با ویژگی های زمین از نظر رنگ، دانه بندی و میزان بارپذیری و لایه های خاک و … بسیار مهم می باشد.

۲-از نظر موقعیت قرارگیری:وضعیت قرارگیری زمین با توجه به موارد زیر قابل بررسی بوده و پیش از طراحی و احداث هرسازه ای باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

الف:عامل طبیعی زمین مانند هموار یا شیبدار بودن سطح آن و سطح آب های زیرزمینی و پستی و بلندی های زمین و…

ب-وضعیت تاسیسات زیربنایی مثل مانند عبور لوله های آب وفاضلاب شهری و لوله های گاز و شبکه مخابرات و برق و…

ج-موقعیت شهری مانند شبکه دسترسی ها،راه های ارتباطی و جهت زمین و  فاصله از  خیابان های اصلی و فرعی و…

د:سایر عوامل طبیعی مانند گسل وجوی رودخانه و ….

بنبابراین مطالعه و شناخت زمین از نظر مقاومت خاک و وضعیت قرارگیری آن بسیار ضروری است.

شناخت زمین در بازسازی ساختمان

سازنده یک ساختمان در بازسازی ساختمان (کاشی کاری ساختمان و سنگ کاری ساختمان و…)قبل از هرچیزی می بایست به اوضاع منطقه احداث پروژه کاملا آشنایی داشته باشد.تا بتواند ساختمان را با توجه به موقعیت محل و نسبت به مقاومت زمین با استحکام کافی احداث نماید .به طوری که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و دارای زیبایی لازم نیز باشد.مهمترین مسئله ای که قبل از احداث هر بنا و ساختمان بایستی اجبارا در نظر گرفته شود و بسیار حائز اهمیت است،شناخت زمین از نوع مقاومت و نوع خاک آن است تا در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است خسارتهای جانی و مالی  جبران ناپذیری به وجود آید.

پیدایش سنگ ها، خاک ها و انواع آن

پوسته زمین از انوع سنگ ها پوشیده شده است.سنگ های  اولیه از سرد شدن مواد مذاب در سطح زمین و یا در مدت طولانی در اعماق زمین به وجود آمده اند. که به انها سنگهای آذرین گفته می شود.

این گونه سنگ های دارای سختی خوبی بوده  و مقاومت فشار بالایی را تحمل می کنند.در اثر متلاشی شدن و سایش این سنگ ها انواع خاک ها به وجود می آید.این کار معمولا در اثر عوامل جوی مانند هوازدگی  وو یخبندان و سیل و… صورت میگیرد.خاک ها توسط سیلابها به مناطق گودتر نقل مکان میکنند و در انجا زیر فشارهای موجود و با توجه به مواد چسبنده ای که در آبها وجود دارد مجددا به هم چسبیده و سنگ های جدیدی را به وجود می آورند که به آنها سنگ های رسوبی  گفته می شود.(مانند سنگ آهک)

سختی این سنگ ها  از  سنگ های آذرین کمتر بوده و مقاومت فشاری کمتری را تحمل می کنند.

هریک از سنگ های رسوبی و آذرین چنانچه تحث فشار زیاد حرارت در اعماق زمین فشرده شوند سنگ های متراکمی به وجود می آید که به آن سنگهای دگرگون گفته میشود که این سنگها نیز مقاومت و سختی بالایی دارند.

به طورکلی سنگ ها و خاکها از مواد معدنی موجود در پوسته زمین تشکیل شده اند که به آنها کانی گفته میشود.کانی ها مواد جامد طبیعی هستند که طبیعی بوده و بلورهای ریز و درشت آنها در بعضی از سنگها با چشم معمولی  کاملا قابل تشخیص می باشد و هرچه این بلورها درشت تر باشد مقاومت سنگ ها نیز بیشتر می گردد.مانند گرانیت-گابرو-گنایس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۶
علی مومنی

بازسازی ساختمان و نکات ایمنی۲

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵ ق.ظ

لباس کار

پوشش مناسب افراد می تواند به کارکرد بهتر آنان کمک نموده و لذا لباس کار باید با نوع کار بازسازی ساختمان تناسب داشته باشد.در صورتیکه از روپوش استفاده می شود نباید آنقدر بلند باشد که در مواقع حرکت دست و پا گیر باشد.آستینهای گشاد مانع انجام کار درست میشود و اگر از مچ بسته شود بهتر است.بهتر است جنس آن نخی بوده که در تابستان خنک و در زمستان گرمتر باشد.لباسهایی که از مواد نفتی درست می شوند حتی جرقه جوشکاری آنها را سوراخ می کند.بنابراین بهتر است از آن ها استفاده نشود.

ماسک ها بر دو نوع اند:

  • ماسک هایی که در جوشکاری برای حفاظت چشم ها از نور شدید ناشی از جوشکاری استفاده می شود.
  • ماسکهای فیلتر دار که برای جلوگیری از ورود گردو خاک و گازها به داخل ریه مورد مصرف قرار میگیرند.

نجار یا قالب بندی که دائم با خاک اره سرو کار دارد باید از ماسک فیلتردار استفاده کند تا ریه ای سالم داشته باشد.کاشی کاری ساختمان و یا سنگ کار ساختمان در موقع بریدن سنگ مقدار زیادی گردو خاک تولید می کند.پس باید یک ماسک فیلتر دار جلوی دهان و بینی خود قرار دهد.

کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی از جمله مواردی است که رعایت آن همیشگی و دائمی است زیرا سقوط اجسام در کارگاه های ساختمانی و در حین بازسازی ساختمان به فراوانی اتقاق می افتد وبا هر کس یا هرچیز که سر راهش قرار گیرد برخورد میکند.نتیجه برخورد بستگی به وزن و ارتفاع جسم دارد که وسعت ضرب دیدگی سطحی تا مرگ است.

سر انسان در مقابل ضربه بسیار آسیب پذیر بوده و احتمال برخورد اجسام با سر بسیار زیاد است.یا استفاده از کلاه ایمنی می توان از صدمات جدی هنگام برخورد اجسام جلوگیری به عمل آورد و یا شدت آن را کاهش داد.کلاه ایمنی از دو قسمت تشکیل شده است:

۱-پوسته (کاسه) کلاه:جنس آن ز مواد پلاستیکی سخت و عایق الکتریسته است.برای کسانی که در کارهای ساختمانی و کاشی کاری ساختمان مشغول هستند.رنگ هایی روشن مانند زرد و سفید مناسب برای است به طوری کخ در هرنوع هوایی دیده شود.در ضمن نور آفتاب را نیز منعکس کند.در سطح آن یک لبه آفتابگیر و کناره ها و پشت آن هم دارای لبه کوتاهی است که مثداری به بالا برگشته است تا درهوای بارانی قابل استفاده باشد.

۲-تجهیزات داخلی کلاه:این قسمت برروی سر می نشیند و پوسته کلاه به آن وصل است.جنس آن پلاستیکی است و ضربه گیر کلاه است.می توان آن را به اندازه لازم تنظیم کرد.کلاه ایمنی باید در مقابل ضربه از مقاومت کافی برخوردار باشد.برای آزمایش مقاومت آن از دستگاه ساده ای استفاده می شود.توسط یک وزنه مخروطی شکل به وزن ۱٫۵کیلوگرم از ارتفاع ۱٫۵ متری  به وسط کلاه ضربه وارد می شود.در این حالت هیچگونه شکستگی نباید در کلاه به وجود بیاید.کلاه ایمنی باید در شرایط دمایی از منفی ۱۰ تا مثبت ۵۰ درجه تغییر شکل ندهد.

کمربند ایمنی

کمربندهای ایمنی باعث جلوگیری از سقوط اشخاص از ارتفاعات می شوند.اشخاصی که در محل های بلند و پرتگاه ها کار می کنند مثل سنگ کار ساختمان و امکان سقوط آنها وجود دارد، باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.جنس کمر بند از نوع چرم و یا پرلون به عرض حداقل ۸۵  و ضخامت حداقل ۳ میلی متر است.همچنین جنس آن باید مرغوب و از مقاومت کافی برخوردار باشد.برای آنکه به اندازه کمر تنطیم شودیک سگگ فلزی دارد که ان هم باید به اندازه کافی مقاومت داشته باشد.

یک یا دو حقه فلزی به کمربند متصل هستند که به یکی از آنهاطناب ایمنی وصل است.کمربند ایمنی با طناب و متعلقات باید حداقل نیروی استاتیکی ۱۶۰۰کیلوگرم را تحمل کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۵
علی مومنی

بازسازی ساختمان و رعایت نکات ایمنی۱

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳ ق.ظ

در هرکارگاه تولیدی و در بازسازی ساختمان که نیروی انسانی(کاشی کار ساختمان-سنگ کار ساختمان-بنای ساختمان و…) و ماشین الات در آن وجود دارد رایت نکات ایمنی و ایمن نمودن افراد امری لازم و ضروری است.از این رو به کارگیری وسایل ایمنی و الزام افراد در استفاده از آن بر کس پوشیده نیست.

لزوم استفاده از وسایل ایمنی

از آنجا که شراط کار در کارگاههای ساختمانی شرایط عادی نیست و از سوی دیگر انسان در کارگاه ساختمانی با وسایلی سرو کار دارد که کار کردن با آنها نیاز به دقت و توجه فراوان داردو کوچکترین بی دقتی و کم توجهی باعث بوجود آمدن حادثه می شود که ممکن است غیرقابل جبران نیز باشد.ازسویی دیگر در کارگاههای ساختمانی و در حین بازسازی ساختمان انواع مصالح و ماشین آلات و جهیزات وجود دارد .بنابراین در هرلحظه احتمال وقوع حادثه نیز وجود دارد.و از این رو ضرورت استفاده از لوازم و وسایل ایمنی دو چندان می شود.

پس با استفاده صحیحی از لوازم ایمنی شخصی و توجه به نکات ایمنی می توان:

الف-حوادث و اتفاقات ناگوار را به حداقل رسانید.

ب-بازده کار را افزایش داد.

ج-از نظر اقصادی هم استفاده از وسایل ایمنی وقرون به صرفه است.زیرا بسیاری از مواقع هزینه درمان بسیار بیشتر از خرید و تامین یک وسیله ایمنی است.

انواع وسایل ایمنی شخصی

عینک ایمنی:

یکی از بخش های حساس بدن انسان چشم اوست.انسان به چشم هم مانند دیگر اعضای بدن نیاز دارد.چشم همیشه در معرض خطر قرار دارد و باید نهایت دقت به عمل آید تا آسیبی به آن نرسد.یک جوشکار یا سنگ کار ساختمان که دائما با فلزات و یا برش سنگ سرو کار دارند باید در بریدن سنگ از عینک، کفش و کلاه ایمنی استفاده کند.قطعات سنگی ویا ذرات جوش هر لحظه امکان دارد به طرف چشمان او پرتاب شوند.کارگران با داشتن کلاه ایمنی با تسلط به محل دقیق کار خود نگاه می کنند و این عمل باعث می شود که کار دقیق تر و بازدهی آن بیشتر باشد.

شیشه ایمنی باید از نوع نشکن باشد تا در اثر برخورد اجسام به آن خرد نشده و به چشم صدمه نزنند.همچنین دارای قابی باشد که دور چشم را کاملا بپوشاند و از ورود گردو غبار به چشم جلوگیری نماید.

دستکش

معمولا در کارگاه ساختمانی برای کارهای خاصی از دستکش استفاده میشود.مثلا برای کارکردن با مصالح تیز و برنده مانند سنگهایی که لبه تیز دارند توسط سنگ کار ساختمان و یا ورقه آهن و… می توان دستکش به دست کرد.با به کراب ردن دستکس در هوای سردبخصوص مواقعی که شخص با فلزات سرو کار دارد بازده کار بالا می رود.دستکش های کار عموما  از پارچه هایی با الیاف طبیعی ویا پارچه و چرم دوخته می شوند.

کفش کار

کفش مناسب و ایمن یکی از دیگر از وسایل مهم شخصی است.انسان برای کارکردن احتیاج فراوانی به پاهای سالم دارد.بدون پای سالم کار کمتر پیش می رود.بنابراین با پوشیدن کفش ایمنی حفظ پاها به مقدار زیادی تضمین می شود.این کفش ها در زمستان گرم هستند و در نتیجه بازده کار بشتر خواهد بود.استفاده از چکمه های لاستیکی بخصوص برای بتن ریزی مناسب است.برای کارهای بنایی ساختمان و بتن ریزی و بازسازی ساختمان و قالب بندی و…بهتر است از پوتین استفاده شود.پوتینی که در کف و پنجه آن ورق آهن باشد از مزایای زیادی برخوردار است.پوشیدن این نوع پوتین به کارگران ساختمانی توصیه می شود.کف کفش های ایمنی باید آج دارباشد تا از سر خوردن کارگران(کاشی کار ساختمان-سنگ کار ساختمان و …) جلوگیری شود.جنس کف آنها به نوعی باشد که  بنزین و روغن روی آنها اثر نگذارد .و در نتیجه آج کف آن از بین نرود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۳
علی مومنی

بازسازی ساختمان و انواع روش های ساخت

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱ ق.ظ

انواع روش های ساخت

به منظور بازسازی ساختمان و یا بنایی ساختمان می توان از روش های مختلفی استفاده نمود.این روشها که در واقع منجر به انعقاد قرارداد(پیمان) بین سازنده و بهره بردار(مالک) می گردد عبارت است از:

الف-پیمان مهندس و تدارک تجهیزات و کالا:

پیمانی است که در آن مجموعه خدمات طراحی ، مهندسی و تامین مصالح و تجهیزات و نظارت بر نصب و راه اندازی توسط یک پیمانکار انجام میشود.

ب-پیمان تدارک تجهیزات و کالا و بازسازی ساختمان و نصب:

پیمانی است که در آن مجموعه خدمات تامین ،مصالح و تجهیزات  و عملیات ساختمان و نصب و راه اندازی توسط یک پیمانکار انجام می شود.

ج-پیمان مهندسی،تدارک تجهیزات و کالا وبازسازی ساختمان و نصب:

یک نوع پیمان طرح و ساخت است که در آن مجموعه خدمات مهندسی طراحی و تهیه و تامین تجهیزات و مصالح و عملیات ساختمان نصب و راه اندازی،تماماً توسط یک پیمانکار انجام میشود.

د-پیمان کلیدگردان:

این پیمان پیمانی است که پیمانکار مسئولیت طراحی ،تهیه و تدارک مصالح،تجهیزات،ساخت و نصب و سایرکارها برای تکمیل طرح را به عهده دارد و طرح را در وضعیت عملیات و آماده بهره برداری تحویل کارفرما می دهد.و کارفرما فقط مسئولیت بهره برداری را به عهده دارد و همچنین تامین موقت منابع مالی نیز به عهده پیمانکار می باشد و پس از تکمیل ،هزینه ها به وی پرداخت می شود.

ه-پیمان با مبلغ ثابت:

پیمانی است که درآن مبلغ در مناقصه اعلام و یا بر اساس فهرست بها تعیین می شود.

و-پیمان با مبلغ مقطوع:

پیمانی است که مبلغ آن ثابت بوده و هیچگونه تعدیل قیمت به آن تعلق نمی گیرد.این نوع پیمان با پیمانکاری منعقد میشودکه تجربه اجرایی اینگونه کارها را داشته باشد و تمام مسئولیت قیمت متوجه وی می باشد و ضمناً بیشترین انگیزه را برای کنترل هزینه ها و کارایی بیشتر پیمانکار دارد.پیمانی است که علی الرغم تغییرات در شرایط اقتصادی آن قابل تعدیل نیست.

ز-پیمان با تعدیل قیمت:

پیمانی است که قیمت یا مبلغ آن  با استفاده از فرمول از قبل توافق شده تعدیل می شود.

ح-پیمان طرح و اجرا:

پیمانی است که پیمانکار پروژه را بر اساس اطلاعات ارائه شده به وسیله کارفرما،طراحی و اجرا می کند.

ط- پیمان امانی:

پیمان بر اساس هزینه های انجام شده می باشد.

ی- پیمان دستمزدی:

پیمانی است که تنها برای  تامین نیروی کار(کاشی کارسنگ کار-بنای ساختمان و…) منعقد می شود.

ک- پیمان مذاکره ای (توافق یا قرارداد بدون مناقصه):

قراردادی که براساس بررسی صلاحیت  و قدرت اجرایی و سوابق و تجهیزات یک یا چند پیمانکار(کاشی کار-سنگ کار-نیروی کار) بدون مناقصه منعقد می گردد.مبلغ و شرایط پیمان نیز بر اساس مذاکره تعیین می شود.

ل- پیمان مدیریت(درصدی):

پیمانی است که به موجب آن پیمانکار  در مرحله طراحی جهت بازسازی ، خدمات مشاوره ای ارائه می کند و پس از عقد پیمان در کارگاه،مسئول برنامه ریزی و مدیریت تمام امور و اجرای کامل پیمان می باشد.این پیمان به عنوان درصدی از کل مبلغ قرارداد انجام میشود.

نکته:بدیهی است که به منظور اجرای صحیح، داشتن ضوابط واستانداردهای ساختمانی در هر کشوری،مبنای ساخت بوده و از اجرای سلیقه ای و بدون ضابطه جلوگیری نموده وساختمان ساخته شده را استاندارد می نماید.

در کشور ما نیز در این زمینه مقررات و ضوابطی در نظر گرفته شده که تحت عنوان ((مقررات ملی ساختمان)) به نکات علمی و اجرایی مورد نیاز پرداخته است که استفاده از این ضوابط الزامی می باشد.

لازم به ذکر است که مقررا تکلی ساختمانی با هیچ یک از روش های ساخت که در بالا به آنها اشاره شده است منافاتی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۱
علی مومنی

بازسازی ساختمان و چگونگی شروع کار

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹ ق.ظ

روش پرت

در این روش می توان  تاخیر در زمان انجام فعالیتهای یک پروژه(بازسازی ساختمان)  رابه حداقل رساند.به عبارت دیگر این روش به دنبال تعیین هرچه دقیق تر زمان لازم برای میل هدف نهایی و کوتاه کردن زمان تا حد ممکن است.دراین روش فعالیتها به صورت کدبندی در نمودار مشخص می شود و کوتاهترین مسیر تا رسیدن به هدف ترسیم میشود.درصورتی از این نمودار استفاده میشود که گام های متعددی بطور موازی  وهمزمان انجام شوند.

روش CPM

این روش تقریبا همان روش پرت است به اضافه دو نکته.یکی کاهش و افزایش هزینه ها که در تقابل فعالیت و طول زمان برنامه های بدون سابقه می پردازد.از لحاظ برآورد زمان مشکلات بسیار کمتری داشته و کوشش خود را صرف  محاسبه هزینه های برنامه(هزینه ها کاشی کاری ساختمان،سنگ کاری ساختمان،سفت کار و نازک کاری) می کند.در این روش برای اجرای هر فعالیت دو زمان منظور می شود:

۱-زمان طبیعی که طی آن، فعالیت  (بازسازی ساختمان-بنایی ساختمان)با هزینه معمولی انجام می گردد.

۲-زمان فشرده که برای انجام فعالیتها در زمان کوتاهتر و با هزینه بیشتر انجام می گیرد.

به طور کلی این روش می خواهد برنامه ای ارائه دهد  که پروژه با کمترین هزینه و کمترین زمان اجرا شود و مسیر بحرانی پروژه را شناسایی کند.در واقع این روش سریعترین زمان انجام فعالیت ها(سفت کاری و نازک کاری شامل کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…) را محاسبه می نماید.یعنی هیچ تاخیری در زمان فعالیتهای این مسیر جایز نیست.

روشهای فوق امروزه تحت قالب نرم افزارهای کنترل پروژه یا برنامه ریزی نیز ارائه می شوند که می توان از نرم افزار MSP نیز نام برد.داشتن برنامه و برنامه ریزی دقیق برای طراحان ، امکان پاسخگویی به موقع در قبال پروژه ها را به ارمغان می آورد.

ساختارمند کردن تفکر و  داشتن روند سیستماتیک به طراحان این امکان را می دهد که بتوانند کنترل خوبی بر اجزای پروژه خود داشته باشند ودلایل تغییرات پروژه را به خوبی تشخیص دهند و روند رو به رشد یا ساکن پروژه و دلایل آن را شناسایی کرده و  به دنبال راه حلهایی برای حل مسائل در پروژه ها باشند.

نکات مهم در تهیه برنامه

به منظور تهیه یک برنامه اجرایی و اجامع مواردی باید در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

۱-تقویم:زمان ثروت مهمی است  و در یک پروژه آنچه این ثروت را به همراه خود خواهد داشت برآورد درست مراحل کار(سفت کاری-نازک کاری که شامل کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…) است.

۲-قرارداد:مبنایی برای شروع کار و هزینه کل پروژه است.بهتر است همه آنچه در پروژه توافق شده است به وضوح در طی توافقنامه مکتوب گردد تا به عنوان سند برنامه ریزی بنایی و یا بازسازی ساختمان از آن استفاده شود.

۳-کارفرما:این عنوان را می توان کلی تر از این در نظر گرفت و آن ار معادل برنامه ریزی برای تمام کسانی دانست که مخاطب پروژه هستند و برای گزارش دهی به انها برنامه خود را تنظیم  کرد.

۴-شرایط محیطی:موقعیت و شرایط اقلیمی مثل توجه به عوامل زیست محیطی، اکوسیستم و موارد دیگری است که در هر مرحله برنامه ریزی به آن توجه می شود.

۵-هزینه ها:برای کنترل هزینه ها و برآورد صحیحی که بتواند با حفظ کیفیت کار پاسخگوی موارد دیگر پروژه نیز باشد باید در هر مرحله از برنامه ریزی به آن توجه شود.

۶-برآورد نیروی مورد نیاز: اعم از نیروی متخصص وغیر متخصصص در حین انجام کار هزینه ها را افزایش می دهد و ممکن است از کیفیت کار بکاهد.در نتیجه برای به دست آوردن کیفیت مناسب درارائه خدمات ومحصولات از قبل می بایست نیروی انسانی(کاشی کار-سنگ کار و بنای ساختمان)، تخمین زده و در خدمت پروژه درآیند.

۷-روشهای ساخت و ساز:روش ساخت و اجرای ساختمان را باید از پیش برنامه ریزی کرد .تدارکات مواد در زمان مورد نیاز و بررسی کیفیت آنهارا در برنامه نمی توان نادیده گرفت.

۸-پیچیدگی ها:پیچیدگی پروژه بر روی کیفیت آن تاثیز می گذارد و با توجه به نوع پروژه و در نظر گرفتن شرایط اجرا بهتر است در برنامه ریزی آن زا مشخص کرد تا از میزان خطر احتمالی کم کرد.

۹—روش انجام:این مورد علاوه بر اینکه دارای برنامه خواهد بود می توناد بقبه برنامه ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.باید توجه داشت که دانش انجام  کارها از منابع حیاتی یک سازمان است.

۱۰-مشاور:درهر پروژه می بایست برنامه ای برای استفاده از مشاور و حمایتهای فنی و تخصصی(کاشی کار-سنگ کار و…) در نظر گرفت.

علی مومنی

علی مومنی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۹
علی مومنی

بازسازی ساختمان و شروع به کار

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ق.ظ

انواع روش های برنامه ریزی

آنچه در این میان بسیار مهم است، داشتن برنامه و انجام برنامه ریزی برای اجرای کارها و بازسازی ساختمان است.برنامه ریزی یا به عبارت دیگر برنامه زمانبندی فرآیندی ای که دید و بینش لازم را به مدیر میدهد که هریک از عملیاتهای اجرایی(بازسازی ساختمان-کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…) نیاز به چه مقدار زمان داشته و در هر زمان نیاز به چه مقدار هزینه ،نیروی انسانی(کاشی کار-سنگ کار-بنای ساختمان و…) ،مصالح و ماشین آلات دارد.

بنابراین با داشتن برنامه زمانبندی ، کلیه فعالیت ها مشخص و مقادر هرکدام از  عوامل چهارگانه دیگر نیز قابل مشاهده و آنالیز و استخراج خواهد بود.اما اگر مدیری فاقد برنامه باشد،حتی اگر کلیه عوامل فوق نیز در اختیار او باشند، نمی تواند به درستی از آن ها استفاده نماید.زیرا زمان و نحواه استفاده مقادیرآن را نمی داند.بنابراین منابع مالی و نیروی انسانی(کاشی کار-سنگ کارو…) و مصالح و تجهیزات هدر رفته و از ظرفیت های آنها به درستی بهره برداری نمی گردد.

اصولا هر پروژه ای تشکیل شده از  یکسری فعالیت ها و اقدامات، در تعریف پروژه گفته شده است که پروژه مجموعه ای از فعالیت هاست برای دستیابی به هدفی خاص در تاریخ معین انجام می­گیرند.به عبارت دیگر پروژه ها شامل فعالیت های هستند که باید در تاریخ های معین  با هزینه های مشخص و کیفیتی تعیین شده اجرا شوند.

از این رو مدیر با داشتن برنامه صحیح و اجرائی می تواند پروژه را به درستی هدایت نموده  ودر زمان مقرر و با کیفیتی مشخص  آن را به اتمام برساند.به این منظور از انواع روش ها برای تهیه برنامه زمان بندی یا در اصطلاح  ((برنامه های کنترل پروژه)) می توان استفاده نمود.کنترل پروژه مربوط به برنامه ریزی، کنترل و مدیریت زمان، منابع و هزینه فعالیتهای یک پروژه است که در میان آنها ((زمان)) از اهمیت بیشتری برخوردار است.اصطلاح برنامه یا  plan که از مباحث معماری وارد فضاهای مدیریت پروژه شده است،به معنی نما یا نقشه است.این اصطلاح در مدیریت به این معنی است که چه کاری و با چه هدفی ، در چه زمانی، کی، کجا و چطور صورت گرفته است.

روش های زیادی برای برنامه ریزی وجود دارد که برخی از این روش ها ، روش های برنامه ریزی سازمانی است مثل برنامه ریزی استرانژیک یا راهبردی و برنامه ریزی توسعه و …، برنامه ریزی براساس هدف ها و مسائلی مشخص هستند که این نوع برنامه ها در دسته ی برنامه ریزی اجرائی ، عملیاتی و پروژه ای قراردارد که هرکدام ساختارهای مشخصی دارند.

معمولا در همه روش ها وقتی برنامه ها از جنس پروژه های عملیاتی یا اجرائی میشوند،شکل برنامه بصورت تصویری در قالب روش های نمودار گانت ، نمودار پرت و نمودار CPM و … قرار میگیرند.اینک به برخی از آنها اشاره می گردد:

روش های ۶W & H

اولین روش در برنامه ریزی تصویری که می توان به آن اشاره کرد مستقیماً برگرفته از تعاریف برنامه ریزی است.این روش یکی از ساده ترین روش های برنامه ریزی است که با پیش بینی نکات کلیدی برنامه،کلیت آن مشخص می گردد و پاسخگویی سریع به عوامل تشکیل دهنده یک برنامه است.البته این روش با عنوان ۵W & H شاید معروفتر باشد.

نمودار گانت

این روش نزدیک به یک قرن است که در پروژه ها استفاده می شود و اولین بار توسط ((هنری گانت)) ابداع شد.در این نمودار ستونی زمان در محور افقی و فعالیت ها در محور عمودی جای دارد.این روش سه امکان مناسب را در اختیار قرار می دهد.

اولین امکان:برآورد زمان کل پروژه از طریق تخمین زمان فعالیت های  تعریف کننده (مثل بازسازی ساختمان-کاشی کاری ساختمان-سنگ کاری ساختمان و…)است.

دومین امکان:که می توان به جدول اضافه کرد ، تخمین منابع، هزینه ها و افراد مرتبط در پروژه بر مبنای هر فعالیت است.اما با تمام مزایایی که این روش داردیکی از ایرادات مهم آن نبود رابطه بین فعالیتهاست و به همین دلیل مرحله بندی و کنترل پیشرفت کار در آن به قدری دشوار است. چرا که فعالیت های هرکدام بصورت جدا تعریف می شودو در مسیر زمانی خود حرکت می کند.(فعالیت های بازسازی ساختمان عبارتند از نازک کاری که خود شامل کاشی کاری ساختمانسنگ کاری ساختمان و… می باشد.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۸
علی مومنی

بازسازی ساختمان و اهمیت مدیریت فنی

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶ ق.ظ

بازسازی ساختمان و اهمیت مدیریت فنی

اصولا بارای تولید یک کالا و یا به راه انداختن یک موسسه تولیدی به ۵ عامل مهم نیاز می باشد.این عوامل عبارتند از:

الف-ماشین آلات machinery

ب-مواد اولیه material

ج-منابع مالی money

د-نیروی کار men

ه-مدیریت management

این ۵ عامل با توجه به شروع نام لاتین همه آنها با حرف M  در اصطلاح تحت عنوان ۵M  مدیریت نامگذاری شده اند.از سوی دیگر ساختمان درواقع کالایی است که تولید و ساخته می شود، بنابراین به ۵ عامل فوق نیاز دارد.

در اجرای یک پروژه(اعم از بازسازی ساختمان-بنایی ساختمان و…)، هریک از عوامل فوق نقش مهم و تعیین کننده ای دارند.به گونه ای که فقدان هریک ویا نقص در هرکدام میتواند پروژه را با مشکلات عظیم اجرایی روبرو کند.مثلا نقص در ماشین آلات، فقدان و کمبود مواد اولیه(مصالح)، کافی نبودن منابع مالی، عدم تجربه و تخصص در نیروی کار ویا ضعف مدیریت می توانند عواملی تاثیرگذار در جریان ناموفق اجرای طرح ها باشند.

اصولا ساخت وبنایی ساختمان و بازسازی ساختمان (هرچند کوچک) دارای مراحل مختلف  و متعددی شامل عملیات خاکبرداری، پی سازی،اسکلت و سفت کاری وکاشی کاری وسنگ کاری… است.بنابراین به منظور ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف و استفاده بهینه از زمان و نیروی انسانی و ماشین آلات ، نیاز به مدیریت کارآمد و واحدی خواهد بود.بدون وجود مدیری لایق و شایسته هیچ مجموعه ای به هدف نخواهد رسید.

امروزه با توجه به پیچیده بودن پروژه های بزرگ عمرانی ،مسئله مدیریت به صورت یک علم آشکار شده و داشتن برنامه صحیح از ضروریات یک مدیریت موفق است.

تعریف مدیریت

باید دانست که مدیریت از میان عوامل فوق اهمیت ویژه و تعیین کننده ای دارد.اصولا مدیریت فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی،سازماندهی ،هدایت و کنترل بازسازی ساختمان است.که برای دستیابی به اهداف مشخص صورت می گیرد.

شناخت و آگاهی مدیر از ارزش زمان،نوع کار،مواد و مصالح، منابع مالی و نیروی انسانی(بنای ساختمان-کاشی کاری-سنگ کار و…) از ضروریات اولیه مدیریت محسوب می شود و مدیرکارآمد کسی است که بتواند از وسایل و ابزاری که در اختیار اوست یا حداکثر ظرفیت استفاده نماید.او می تواند با درایت و تدبیر خود و داشتن برنامه ریزی صحیح و اجرایی، منابع مالی را تامین و یا نقصان در ماشین آلات، مواد و مصالح و نیروی انسانی را برطرف نماید.به گونه ای که هیچگونه وقفه ای در عملیات اجرایی(بازسازی ساختمان) به وجود نیاید.

وظایف مدیریت

مدیر برای اداره صحیح یک پروژه بازسازی ساختمان یا یک مجموعه وظایف و مسئولیتهایی دارد که با استفاده از آنها می تواند راهبری درستی را ارائه نماید.این وظایف عبارتند از:

الف:برنامه ریزی

برنامه ریزی یا طرح ریزی یعنی اندیشیدن از پیش.برای برنامه ریزی تعاریف متعددی ارائه شده است که برخی از آن ها عبارتند از:

-تعیین هدف،یافتن و ساختن راه رسیدن به آن.

-تصمیم گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد.

-تجسم و طراحی وضعیت مطلوب درآینده و ساختن و یافتن راه ها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند.

-طراحی عملیاتی که چیزی یا موضوعی را برمبنای شیوه ای که از پیش تعریف شده تغییر دهد.

ب:سازماندهی

سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری وهماهنگی میان آنان ،به منظور کسب اهداف مورد نظر صورت میگیرد.

ج:هدایت

رهبری یا هدایت یعنی تلاش مدیر برای ایجاد انگیزه و رغبت در کارمندان جهت دست یافتن به اهداف تعیین شده.

د:ارزیابی

کنترل، تلاش منظمی است که در جهت رسیدن به اهداف استاندارد،طراحی سیستم بازخورد اطلاعات،مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیسس تعیین شده و سرانجام تعیین انحرافات احتمالی و سنجش ارزش آنها بر روند اجرایی که در برگیرنده حداکثر کارایی است.

یکی از ابزارهای بسیار مهم برای هر مدیری، داشتن برنامه است.وجود برنامه و برنامه ریزی ، آینده پروژه را را ترسیم می نماید.

به منظور تهیه برنامه از روش هایی می توان استفاده کرد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۶
علی مومنی

بنایی ساختمان و امور اولیه آن

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵ ق.ظ

نیاز به سرپناه یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان محسوب میشود.گسترش روزافزون شهرها و رشد جمعیت موجب احداث ساختمانهای متعددی شده است.ساختمانهایی با  کاربری های مسکونی ،تجاری، اداری و… وامروزه ساخت ساختمانها به یک مهارت و تکنیک تبدیل شده است.برای احداث ساختمانی کارآمد و مقاوم بیش از هرچیزی آشنایی با نکات اجرایی و فنی هریک از بخش های آن بسیار مهم می باشد.

ازسوی دیگر به منظور اجرای صحیح و استاندارد ساختمان علاوه بر نقشه هایی مانند پلان، برش و نما، نیاز به نقشه های دیگر نیز می باشد که به آنها ((نقشه هایی با جزییات اجرایی)) گفته می شود.جزییات اجرایی با دیتیل ها نقشه هایی هستند که دارای سه ویژگی مهم بوده که در سایر نقشه ها وجود ندارد.

این ویژگی ها عبارتند از :

۱-معرفی نوع و جنس مصالح مصرفی

۲-مشخص نمودن ابعاد و اندازه دقیق لایه های مختلف و مصالح مصرفی

۳-نحوه اجرا و نوع اتصال اجزای مختلف به یکدیگر

در نقشه های پلان، برش و ونما، مصالح مصرفی در بخش ها و اجزای مختلف ساختمان مانند دیوارها و …مشخص و معرفی نمی شوند ولی در جزییات کلیه مشخصات و نوع مصالح ونحوه اتصالات اجزا به یکدیگر دقیقا ترسیم و نشان داده می شوند.در این صورت است که اجزا قابل اجرا می شوند و سازنده (بنای ساختمان) می تواند برای ساخت دقیق آن ها برنامه ریزی نماید.

به عبارت دیگر نقشه ها اجرایی بوده و توسط بنای ساختمان قایلیت ساخت می یابند.بنابراین جزییات عبارتست از مشخص کردن نوع مصالح مصرفی (رنگ)،اندازه و ابعاد و نحوه اتصال مصالح و اجزای ساختمان به یکدیگر.

بدیهی است در صورت نداشتن دیتیل  و جزییات  و مشخصات اجرایی ، هیچ نقشه ای قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت.همچنین روش های ساخت و  فنون عملیات اجرایی با آشنایی کامل به جزییات ساختمانی است که منجر به کارآیی، استحکام و زیبایی ساختمان شده است و نهایتاً عمر آن را افزایش  می دهد.

هدف در اینجا معرفی اجزا ساختمان و به کارگیری جزییات آن برای اجرا و احداث مناسب و اصولی وبنایی ساختمان هاست.رعایت جزییات اجرایی و ترتیب مراحل اجرای ساختمان کمک شایانی به عملیات اجرایی آن می نماید.می توان گفت که هیچیک از موارد اجرایی و جزییات ساخت سلیقه ای نبوده و برای آن از ضوابط مربوطه و استانداردهای فنی موجود استفاده نمود.

در اینصورت عمر ساختمان افزایش یافته و در برابر حوادث طبیعی  نیز مقاوم خواهد بود .در اینجا هر یک از اجزای ساختمان مانند پی ، سقف، دیوارچینی و … (به جز اسکلت به دلیل گستردگی در انواع و جزییات آن ها ) معرفی و نحوه اجرای آن ها تشریح و توضیح داده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۵
علی مومنی

بنایی ساختمان و انواع کفپوش های چوبی ۳

پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ب.ظ

کفپوشهای چوب

استفاده از کفپوش های چوبی بخاطر داشتن نمای طبیعی ، قنریت ، گرما ، هم از طرف طراحان و هم از طرف مصرف کنندگان بسیار متداول است . کفپوشهای چوبی را می توان از تخته ، نوارهای چوبی ، الوار ، نئوپان ، یا بلوک های چوبی ساخت و چنانچه این کفپوش مانند کف معلق چوبی به تیرچه ها متصل شود ، به عنوان پوشش ساختمان نیز عمل می کند.

تخته های چوبی

تخته های کف از چوب نر تهیه شده و به کمک اتصال های فاق و زیانه لبه های خود توسط بنای ساختمان به یکدیگر متصل می شوند و سپس با میخکوبی به تیرچه های تکیه گاه یا توفالهای متصل به کف یکپارچه محکم می شوند. تخته ها در طول خود با یکدیگر اتصال لب به لب دارند و درزها به صورت رکزی روی تکیه گاه ها قرار می گیرند . این درزها یا درزهای اتصالات لب به لب ردیف بعد به هیج وجه در یک راستا واقع نمی شوند . فواصل تکیه گاه ها با توجه به شکل چیدن تخته ها که به ضخامت آنها بستگی دارد تعیین می گردد. تکیه گاه تخته هایی که ۱۹ و ۲۲ میلیمتر ضخامت دارند معمولاً در فواصل ۴۰۰ میلیمتر قرار می گیرند.

زبانه اتصالات کمی خارج از مرکز قرار دارند و برای پوشش بیشتر ، لبه باریکتر زبانه در زیر قرار داده می شود. نکته مهم این است که قبل از نصب تخته ها از پیوند خوردن کامل آنها با یکدیگر اطمینان حاصل شود تا درزهای کاملاً محکمی ایجاد گردد و تخته ها باید در جایی نصب شود که در معرض رطوبت قرار نگیرند . چوب از مواد جاذب رطوبت محسوب می شود و به همین جهت با تغییر میزان رطوبت دچار انقباض و انبساط می گردد میزان رطوبت ایده ال برای چوب حدود ۱۲% است.

نوار چوبی

برای کاهش انقباض و در نتیجه جلوگیری از باز شدن درزها پهنای این تخته ها باریک حداکثر ۱۰۰ میلیمتر در نظر گرفته می شود . این نوارها را می توان از چوب نرم یا سخت تهیه کرد این نوع کفپوش نسبت به کفپوش تخته ای ممتازتر است نوع اتصال و چیدن این نوارها مانند روشی است که برای کفپوش تخته ها توصیف شده با این تفاوت که اگر این نوارها از سفت چوب تهیه شده باشد چیدن آنها یکی یکی صورت می گیرد و به شکل ناریی پیچ می شوند پهنای تخته ها بین ۷۵ تا ۱۵۰ و ضخامت بین ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر است.

کفپوش بلوک چوبی

این بلوکهای کوچک معمولاً از سخت چوب ساخته شده و طوری طراحی می شوند که به صورت یک مجموعه طرح چیده شوند . و در ابعاد مختلف ساخته می شو .طول این چوبها ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر و عرض آنها حداکثر ۸۹ میلیمتر است . برای ایجاد طرحهای متنوع عرض بلوک ها متناسب با طول آنها انتخاب می شود. ضخامت بلوکها از ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر متغیر است که پس از رنده کردن صیقل دادن آنها ضخامت آنها حدئد ۵ تا ۱۰ میلیمتر نازکتر می شود . بلوکها در طول لبه های خود با اتصال فاق و زبانه به یکدیگر متصل می شوند.

پوشش کف با پارکت

پوشش کفها با پارکت بر می گردد به استفاده بشر از چوب و کاربرد دستگاههای نجاری در ساختمان که بیشتر در بازسازی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. پارکت از چوبهایی مانند راش ، بلوط ، گردو و افرا و ممرز و مانند اینهاست . که از نظر کیفیت و مرغوبیت طبقه بندی می شود .رواداری تیغه ها بستگی به درجه مرغوبیت آنها دارد . که به صورت صفحات که از مربعهای مختلف در ابعاد ۵/۲ x 12 سانتیمتر بریده و ضخامت ۸ میلی و بر روی صفحات کاغذی از رو چسبانده می شو که در هنگام نصب صفحه کاغذ بر روی کار قرار می گیرد که پس از نصب با نمدار کردن کاغذ ها از سطح چوب پاک شده و پس از پارکت باید سطح صافی را در کف بوجود آورد .

در طبقات همکف و زیرزمینی که فرش با زمین طبیعی بوسیله کفسازی ارتباط دارد باید به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت سطح زیر فرش را عایق بندی نموده و سپس روی آنها با بتن رده c 16 و یک قشر اندود ماسه سیمان ۱:۳ یا ۱:۴ پوشش داد و سطحی صاف و صیقلی بوجود آورد . در طبقاتی که بوسیله موزاییک یا آجر سیمانی ایجاد شده لازم است توسط بنای ساختمان یک دست کامل ساب روی فرش انجام شود . این زیرسازی باید کاملاً خشک شده و کمترین اثر رطوبت و نم که مانع چسبیدن پارکت به سطح زیر ی گردد درآن دیده نشود. روی سطح صاف خشک شده باید با روغن الیف روغن الی شو. پس از آن باید سطح با دو قشر ماستیک مخصوص صاف و سپس پوشش کف انجام شود . پس از آماده سازی و چسب زدن به صورت ماستیک با شانه های مخصوص چسب زدن ورقه های کاغذی که در زیر ان پارکت به صورتهای جناقی ، حیصری و شطرنجی چسبانده شده اند فرش می شود.

ادامه دارد…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۸ ، ۲۱:۴۴
علی مومنی