گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده که کارنامه آن در سطح شهر تهران قابل مشاهده است . از مهمترین و بزرگترین پروژه های این مجموعه می‌توان بازسازی و نوسازی کاخ سعدآباد ، همکاری در اجرای پروژه پل طبیعت تهران ، کاشی کاری برج پارسپالاد تهران ، سنگ کاری نمای برج وسنه تهران و مشارکت در بیش از 130 ابر پروژه دیگر که به صورت تفصیلی در سایت قابل مشاهده و ارزیابی خواهند بود .

بایگانی

بازسازی ساختمان و شناسایی نوع خاک از روی رنگ

چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷ ق.ظ

بازسازی ساختمان و شناسایی نوع خاک از روی رنگ

انواع خاک ها از نظر رنگ در بازسازی ساختمان

خاک ها را می توان از نظر نوع رنگ نیز در بازسازی ساختمان طبقه بندی نمود و از نظر تجربی و چشمی مقاومت آن ها را حدس زد.در جدول زیر انواع خاک ها و مشخصات آن ها به لحاظ رنگ آورده شده است:

ردیف

رنگ خاک مشخصات
۱

خاکستری

خاک ته نشین لای رودخانه می باشد.
تورم آن بسیار زیاد است.
اثر آب در ابن خاک فوق العاده سریع است.
نرم و پر ترک است.
۲ سفید

مواد تشکیل دهنده این نوع خاک ها گچ و آهک و … است.
مکش آب دراین نوع خاک بسیار زیاد است.
تورم خاک در این نوع خاک ها زیاد است.

۳

مایل به سبز تیره این نوع خاک ها از دانه های چسبنده  تشکیل یافته اند.
نفوذ آب در آن در حد متوسط و تورم ان نیز کم است.
۴ قرمز مایل به سبز

چنانچه با ترکیبات درشت مثل شن و ماسه باشد از نوع بسیار خوب بوده که به نام گراول معروف است.

باید دانست که در شرایط فوق مقاومت دقیق خاک مشخص نمی گردد. لذا به منظور محاسبه  دقیق و طراحی اصولی هر سازه ای در کاشی کاری ساختمان و بنایی ساختمان باید مقادیر دقیق مقاومت زمین و نیروی برشی و میزان رطوبت خاک و… مشخص گردد.از این رو بایستی به وسیله یکسری آزمایشات دقیق آزمایشگاهی مشخصات فنی خاک مورد نظر را بدست آورد.

ضرورت انجام آزمایشات مکانیک خاک

از دوران های قدیم مهندسین و سازندگان در بنایی ساختمان و در کاشی کاری ساختمان ابنیه ی مختلف  با روش های پی سازی زمان خود آشنا و مسائل گوناگون ناشی از رفتار مختلف در خاک های مختلف برخورد داشته اند.اساسا طراحی و اجرای پی ساختمان ها از مهمترین و در عین حال حساس ترین قسمت های ساختمان می باشد.طر و محاسبه یک پی مناسب مستلزم شناخت  رفتار واقعی زمین و زیر آن و تغییرات احتمالی این رفتار در اثر مرور زمان و یا پیدایش شرائط جدید است.

شناخت و بررسی رفتار خاک موضوع علم مکانیک خاک است.در واقع عکس العمل خاک در برابر  نیروهایی که به آن وارد می شود بسیار حائز اهمیت است.

اولین قدم ها در این راه در سال ۱۷۷۳ میلادی به وسیله کولمب با ارائه تحقیقات درباره رانش خاک ها برداشته شد.اما جهش اساسی در این خصوص در سال ۱۹۲۵ توسط کارل ترزاقی اتفاق افتاد.پیشرفته های حاصله در این علم به پایه ای رسید که علم مکانیک خاک یکی از ارکان مهندسی راه و ساختمان به حساب می آید.

همانگونه  که پیش تر نیز عنوان شد خاک زیر ساختمان و میزان مقاومت ان برای ساخت هر سازه ای بید به دقت مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته .به عبارت دیگر به هنگام ساخت هر سازه ای باید از میزان بارپذیری و مقاومت زمی آگاهی و اطلاعات کافی وجود داشته باشد و ساختمان روی زمینی احداث شود که استحکام مناسبی داشته باشد.در غیراینصورت هر سازه ای هرچند زیبا و با کارآیی خوب و نقشه ها و طرح های مناسب برروی زمین سست یا با مقاومت کم ساخته شود فروخواهد ریختو سرمایه عظیم کشور و ساکنین خود را ازبین خواهد برد.به همبن منظ.ر ضروری است به وسیله انجام آزمایشات لازم وضعیت خاک مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی