گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

گروه خدمات ساختمانی سون

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده و ...

این مجموعه در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 340 پروژه را با موفقیت اجرا کرده که کارنامه آن در سطح شهر تهران قابل مشاهده است . از مهمترین و بزرگترین پروژه های این مجموعه می‌توان بازسازی و نوسازی کاخ سعدآباد ، همکاری در اجرای پروژه پل طبیعت تهران ، کاشی کاری برج پارسپالاد تهران ، سنگ کاری نمای برج وسنه تهران و مشارکت در بیش از 130 ابر پروژه دیگر که به صورت تفصیلی در سایت قابل مشاهده و ارزیابی خواهند بود .

بایگانی

سقف توخالی یا دوپوش در خدمات بنایی ساختمان

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۱۴ ب.ظ

سقف توخالی در خدمات بنایی ساختمان :

سقف توخالی یا سقف دو پوش – سقف توخالی در بیشتر ساختمانهای امروزی به وسیله بنای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد . در سقف ساختمانهای قدیمی بیشتر در بامهای شیروانی از آن استفاده می کردند سقف توخالی را به چند طریق به شرح زیر می سازند . سقف توخالی در پوشش های شیروانی – بتن آرمه – تیرآهن – پوشش های آجر مجوف و غیره ساخته می شود .

سقف توخالی در پوشش شیروانی در خدمات بنایی ساختمان :

در بنایی ساختمان ساختمان هایی که به وسیله شیروانی ورقهای آهن سفید یا ورقهای ایرانیت و مشابه عایق بندی می شود برای جلوگیری از حرارت زیادی که اینگونه سقفها از خود تولید و فضای زیر آن که همان اتاقهای مسکونی و غیره باشد گرم ، و تولید ناراحتی می کند سقف را دو پوش می نمایند. یعنی با فاصله دلخواه از سقف بالا که ۹ همان پوشش شیروانی باشد یک سقف اضافی مطابق ۱-۱۵ ساخته زیر آن را مطابق معمول تعمیر می نمایند . در سقف شیروانی روی تیرهای خرپا را ب تخته معمولی تخته کوبی و پوشش می نامند و با فاصله دلخواه از زیر تیرهای شیروانی تیرهایی در دیوار نصب و زیر آن را با چوبهای لایه قسمت بندی روی چوب های لایه را توفال کوبی می کنند( چوب های گرد را که از قطر به دو نیم می کنند بنام لایه معروف می باشد) روی توفال را کاهگل مالی و سفیدکاری می نمایند در دیوارهای اطراف توخالی یا دو پوش یعنی فاصله ای که بین سقف بالا و سقف ، کاذب میباشد ، سوراخ هایی تعبیه می نمایند که حرارت و هوای بین دو پوش را از آن خارج و داخل نموده تولید کوران نایند. ، و نگذارند هوای گرم به لایه توفال اثر نموده هوای زیر که داخل اتاقها می باشد  گرم و سرد نماید. این سوراخ ها در بسته شو دارد در مواقع لازم ممکن است درها را بسته و از کوران هوا جلوگیری نمود در ضمن ممکن است در سوراخهای مذکور یک بادبزن برقی (فن نصب نمود که در موقع لزوم هوا را خارج نماید. سقف زیر که همان سقف لایه توفال باشد بنام سقف تو خالی یا سقف دوپوش نامیده می شود.

 

 

اصول زیرسازی توفال در خدمات بنایی ساختمان :

همانطور که در بخش آشنایی با سقف توخالی گفته شد در بنایی ساختمان ساختمانهای قدیم و یا ساختمانهایی که با شیروانی ساخته می شود زیر تیرها را با تخته هایی که بنام توفال می باشد توفال کوبی می کنند (توفال را از چوبهای گرد می سازند چوبهای گرد را به اندازه ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر بریده و با تیشه نجاری آن را از راه طول به ورقه های نازکی می شکافند، یعنی بصورت باریکه هایی در می آورند که قد آن ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر و عرض آن در حدود ۶ تا ۷ سانتیمتر و ضخامت آن ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر باشد بنای ساختمان دو سر توفال را از عرض و ضخامت با تیشه نجاری تراشیده و تیز و نازک میکنند تا سر تو فالها بطور چپ و راست به راحتی پهلوی یکدیگر قرار گرفته و با میخ های سنجاقی آن را به سقف می کوبند. توفال اگر با اره نجاری بریده شود بشکل تخته می باشد و ملات روی تخته نمی چسبد اگر هم بچسبد موقتی و پس از خشک شدن میریزد ولی توفال که با تیشه نجاری لایه می کنند چون ناصافی دارد و در ضمن بدنه چوب در موقع لایه شدن ریش ریش می شود سطح ناصاف چوب به راحتی به ملات چسبیده و پس از خشک شدن محکمتر می شود.

رابیتس در خدمات بنایی ساختمان :

رابیتس پوشش در خدمات بنایی ساختمان به وسیله ورق های مشبکی از صفحات فولادی سیاه و یا گالوانیزه می باشد. رابیتس از ورق مشبک فولادی سیاه در هنگامی که از ملات سیمان استفاده میشود کاربرد دارد.

رابیتس از ورق مشبک گالوانیزه در هنگامیکه از ملات گچ استفاده می شود کاربرد دارد رابیتس را باید در فواصل یعنی بوسیله مفتول مناسب به اسکلت و یا کلاف بندی ساختمان متصل کرد ، به قسمی که هیچونه برجستگی و یا فرورفتگی در سطوح تمام شده دیده نشود فاصله پروفیلهای اصلی از یکدیگر چنانچه رابیتس نمره ۲ استفاده شود باید حداکثر برابر ۳۵ سانتیمتر و در استفاده از رابیتس نمره ۳ این فاصله حداکثر برابر با ۵۰ سانتیمتر می باشد . برای بستن پروفین های فرعی از مفتول دو لایه سیمی به قطر حداقل ۷/۰ میلیمتر استفاده نمود. تعداد آویزهای قائم این نوع پوشش در هر متر مربع حداقل ۳ عدد باشد بعلاوه نکات مذکور در آویزهایی که به موقع پیش بینی شده اند باید رعایت شود تا ضربه تکانهای ناشی از زلزله در آنها موجب خرابی دیوارهای مجاور نگردد.

رابیتس و مورد استفاده آن در خدمات بنایی ساختمان :

اجرای سقفهای کاذب در بنایی ساختمان

سقفهای کاذب از آویزهای فلزی قائم پروفیلهای اصلی افقی و در برخی از موارد پروفیلهای فرعی افقی و پوشش زیرین تشکیل می شود که این پوشش می تواند از یک نوع مصالح مانند لمبه چوبی و یا انواع مختلف مانند رابیتس و اندود گچ ساخته شده باشد. آویزها در سقف های با اسکلت فلزی اعم از خرپا ، طاق ضربی و یا غیر از اینها به سازه اصلی ساختمان متصل می گردند.

در مورد سقفهای بتن آرمه باید در موقع بتن ریزی پیش بینی های لازم برای جاگذاری آویزها صورت پذیرد در سقفهای بتنی چنانچه هنگام بتن ریزی آویزهای قائم تعبیه نشده باشند می توان از چکشهای قشنگی برای نصب آویزها استفاده نمود. در این صورت باید نحوه عمل و نوع فشنگی مورد استفاده به تصویب دستگاه نظارت برسد.

تمام اتصالات باید مورد بازرسی واقع نشوند تا از استحکام آنها اطمینان حاصل شود در شکل ۲-۱۵ و ۳-۱۵ زیر نوع رابیتس مورد استفاده و نحوه بستن آن به سقف آورده شده.

آستر کشی روی رابیتس در خدمات بنایی ساختمان :

پس از شبکه بندی و آماده نمودن رابیتس و تراز نمودن آن کرم بندی با گچ و خاک یکی از اصول اولیه می باشند که بر روی رابیتس می بایستی بنای ساختمان  پیاده کند به همین منظور گچ و خاک که در روی شبکه رابیتس بندی شده اجرا می شود می بایستی طوری با یکدیگر مخلوط گردد که اگر زمان گیرش گچ را به تاخیر می اندازد بتواند سریعاً خود را گرفته و در هنگام کشیدن گچ و خام بر روی رابیتس خود را ول نکند . بنابراین یکی از اصولی که می بایستی در آسترکشی روی رابیتس رعایت گردد همان طور که در بخش آشنایی با نسبت اندازه های مصالح در مخلوط کردن گچ و خاک و در بخش اصول ساختن ملات گچ و خاک آورده شده می بایستی کلیه موارد گفته شده باجر در آید زیرا عدم اجراء انها باعث می شود که اولاً گچ و خاک خوب به رابیتس نچسبیده و در هنگام افت ساختمان و یا زلزله ترک برداشته و باعث ریزش گچ و خاک و سفید کار روی رابیتس شود. بنابراین رعایت کلیه مواردی که در بخش گچ و خاک آورده شده الزامی می باشد . در ثانی می بایستی از نظر تراز بودن پوشش رابیتس موارد ایمنی و حفاظتی رعایت شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۴
علی مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی